Medewerker secretariaat & receptie 2 | Friesland College

“Dat doe ik wel even!“ Dat is wat je dagelijks zegt. Want je helpt klanten, gasten en collega’s graag verder. Bijvoorbeeld achter de balie, bij het bezorgen van de post of bij het opnemen van de telefoon. Werken met de computer is voor jou geen enkel probleem. En ook printen en kopiëren doe je met groot gemak. Natuurlijk kun je goed met mensen overweg. Je bent vriendelijk en gastvrij. En als een collega aan je vraagt om even snel een spreadsheet te maken, dan zeg je: “Geef maar hier, dat doe ik wel even.”

Herken jij jezelf in deze beroepseisen?

  • Ik ben zelfstandig
  • Ik kan goed met mensen omgaan
  • Ik ben communicatief vaardig
  • Ik ben vriendelijk
  • Ik help anderen graag
  • Ik ben nauwkeurig
  • Ik kan samenwerken
  • Ik vind het leuk om met systemen te werken

De opleiding in leereenheden
Start je de opleiding in leereenheden? Dan ben je iedere vijf of tien weken bezig met een nieuwe praktijkopdracht! Je volgt ondersteunende lessen en gebruikt verschillende bronnen om je resultaat op te leveren. Het tempo is hoog en de uitdaging is groot. Alle praktijkopdrachten zijn vormgegeven met regionale bedrijven en instellingen. Je bent dus goed voorbereid op de arbeidsmarkt en het hbo! Je loopt ook stage tijdens de opleiding, 20 weken per jaar, 16 uur per week.

De opleiding in de praktijkroute
Start je de opleiding in praktijkroute? Dan ben je tijdens je opleiding dagelijks bij verschillende bedrijven of instellingen te vinden! Je leert op de werkvloer en neemt daarnaast deel aan werkplaatsen en trainingen, met docenten en mensen uit het bedrijfsleven. Je richt zo je eigen onderwijs in, maakt je eigen roosters en kunt hierdoor precies in de praktijk leren wat nodig is om jouw doelen te bereiken!

Jouw werkveld:

  • Administratie van scholen
  • Gemeente 
  • Ziekenhuis
  • Gezondheidszorg instellingen
  • Provincie
  • Sportcentra

Diploma en dan ...
Met je diploma kun je aan het werk als secretarieel medewerker, receptiemedewerker, of als telefoniste bij kantoren, bedrijven of instellingen. Je kunt ook verder leren op de opleiding Secretaresse, niveau 3.

 

Wil jij starten met deze opleiding?

Wij vinden het belangrijk dat jij een goede keuze maakt voor je mbo-opleiding. Daarom willen we je daar zo goed mogelijk bij helpen! Daarvoor bieden we verschillende voorlichtingsactiviteiten aan zoals voorlichtingen op school, infomarkten en onze Open Dagen. Ook kun je je verdiepen in onze opleidingen via de brochure en onze website.

Als jij wilt werken in de zakelijke dienstverlening is het vooral belangrijk dat je zelfstandig bent, goed met mensen kunt omgaan en communicatief vaardig bent. Ook moet je het leuk vinden om mensen te helpen en daar vriendelijk bij te zijn. Tot slot is het belangrijk dat je nauwkeurig bent, goed kunt samenwerken en het leuk vindt om met digitale systemen te werken.

Past dit bij jou en heb jij een opleiding bij ons gevonden die jou aanspreekt? Dan kun je je aanmelden via onze website! Je komt dan in onze intakeprocedure terecht. In deze procedure helpen we jou bij het maken van de juiste keuze en je aanmelding.

  1. Na aanmelding op onze website krijg je een uitnodiging voor een groepsbijeenkomst waarin je kennis maakt met onze manier van leren; praktijkgestuurd leren in leereenheden en praktijkroutes.
     
  2. Tijdens die groepsbijeenkomst krijg je een intakeopdracht om je verder te verdiepen in het beroep van jouw dromen! In deze opdracht ga je aan de slag met de inhoud van het beroep, de vaardigheden en de kwaliteiten die passen bij het beroep. Deze opdracht verwerk je in een mooi verslag dat je meeneemt naar het intakegesprek (zie punt 4).
     
  3. Tijdens de groepsbijeenkomst schrijf je je ook in voor een beleefdag bij de opleiding van jouw keuze. Je gaat dan een dagje meelopen bij de opleiding om te kijken of de sfeer, manier van leren en werken bij je past. De conclusies hiervan verwerk je ook in het verslag dat je meeneemt naar het intakegesprek (zie punt 4).
     
  4. Nadat je de groepsbijeenkomst hebt gehad, de intakeopdracht hebt gemaakt en de beleefdag hebt gedaan krijg je een uitnodiging voor een intakegesprek. Bij dit gesprek gaan we samen met je ouders/verzorgers kijken naar je gemaakte verslag en jouw motivatie voor de opleiding. Zo weten we zeker dat jij de juiste keuze maakt! Eventueel plannen we nog een vervolggesprek in als jij of wij dat nodig vinden. Ook kunnen we eventueel nog contact opnemen met referenties die jij opgeeft.
     
  5. Ben je zeker van je keuze, heb je volledig meegedaan aan de intakeprocedure en voldoe je aan alle wettelijke verplichtingen om te mogen starten? Dan word je voor de opleiding ingeschreven en kun je beginnen met jouw toekomst in de zakelijke dienstverlening!