Friesland College Friesland College Friesland College

Minder 'one size fits all' en meer creativiteit in digitale wereld

4 juni 2019
Het onderwijs moet veel sneller mee met alle nieuwe mogelijkheden van de 'digitale wereld'. Leren wordt uitdagender met bijvoorbeeld virtual en mixed reality, maar boven alles is het een manier om af te komen van 'one size fits all' en iedereen uit te dagen om steeds nieuwsgierig te zijn en op avontuur te gaan.
'Een leven lang leren is een leven lang spelen.' Door robotisering zal veel routinewerk verdwijnen. Een bedreiging? 'Nee, zo worden we juist gedwongen meer mens te worden', verwacht Gerard Duursma. 'Passion never fails.' De oud-docent is ervan overtuigd dat de sleutel in de toekomst ligt in alle ruimte die we krijgen voor spontaniteit, nieuwsgierigheid en vooral onszelf zijn in een wereld waarin de techniek zorgt voor het 'standaardwerk'.

Onderwijs in de toekomst
Het onderwijs moet jongeren voorbereiden op die snel veranderende wereld. Hoe? Dat was het onderwerp van de inspiratie-ochtend 'Onderwijs in de toekomst' van de opleiding Pedagogisch Werk en Onderwijsassistent van D'Drive in Heerenveen. Het moet veel sneller veranderen, stelde de zeventienjarige Jasper Rispens: 'Scholen veranderen heel langzaam, terwijl een radicale verandering nodig is om de wereld bij te houden.'

Jongeren moeten leren vrij te denken, vindt Jasper: 'Dat kan op ieder niveau en op iedere plek in het onderwijs. Zet in op creativiteit en op initiatief, want dat hebben we straks vooral nodig.' Jasper is veel aan de slag voor Gerard Duursma, die op zijn beurt - als veertiger – graag werkt met jongeren.

'In de online wereld is iedereen boven de dertig immigrant', verklaarde Duursma. 'Van jongeren leer ik veel.' Zo bieden social media enorme mogelijkheden om een wereldwijd netwerk op te bouwen, als je er meer mee doet dan jezelf oppoetsen. 'Dan kun je overal met iedereen samenwerken.' En daar wordt het beter van, als we die vrijheid weten te benutten om onze eigen rol in die wereld te vinden en creatief te zijn. 'Het gaat om connecties maken.'

Slimme toepassingen
Digitale techniek ontwikkelt zich razendsnel en het onderwijs kan hier veel meer gebruik van maken, was de boodschap van Schelte Meinsma. Hij pioniert met verschillende bedrijven op het gebied van virtual en mixed reality, waarin de virtuele en echte wereld samenkomen. 

Zo kan virtual reality ons aanzetten om die 2 procent aan hersencapaciteit die we anders inzetten te verdubbelen, als we onszelf trainen met slimme toepassingen. Het onderwijs moet anticiperen op een wereld die er straks heel anders uit ziet, voorspelde Meinsma: 'Zo zullen we over twintig jaar niet meer bewegen. Dan hebben we allemaal een eigen avatar die voor ons sport. En dat is best goed. Want als je dénkt dat je sport, dan sport je…'