Make It Move beloond met subsidie | Friesland College

Make It Move beloond met subsidie

Geplaatst op 10 april 2018

Het project Make it Move van het Friesland College maakt basisschoolleerlingen enthousiast voor techniek. De kinderen ontdekken spelenderwijs hoe ze lego-robotjes kunnen programmeren. Onderwijsassistenten in opleiding helpen hen op weg, een mooie vorm van praktijkgestuurd leren. Het mes snijdt dus aan meerdere kanten. Het bijzondere project is dan ook niet voor niets beloond met een subsidie toegekend door de Rabobank van € 5.900,-. Doel hiervan is de aanschaf van nieuwe materialen.

De tafels en stoelen in de centrale ontmoetingsruimte van obs De Toekan in Oosterwolde staan schots en scheef door elkaar. Daartussen: basisschoolleerlingen op de grond. De kinderen storen zich niet aan de haag bestuurders uit de onderwijswereld die eromheen staan. In groepjes zetten ze op de linoleumvloer met tape baantjes uit tussen de wirwar van tafel- en stoelpoten. Straks moet hun 'Mindstorms-robot' op wieltjes tussen de lijnen van het uitgelegde parcours draaien, keren en u-bochten maken.

Lego-robots
Normaal gesproken draait de spelcomputergeneratie daar de hand niet voor om. Maar bedieningconsoles of zendertjes ontbreken ditmaal, de leerlingen moeten de robot met de iPad zelf opdrachten geven; dat betekent dat ze moeten programmeren. De bovenbouwleerlingen van De Toekan hebben de afgelopen weken al experimenterend geleerd de lego-robots aan de praat te krijgen. Vandaag delen zij hun pasverworven kennis met leeftijdgenootjes van de naburige SBO De Kampingerhof.

Didactische begeleiding
Lieneke Agricola heeft de robotopdrachten als afstudeeropdracht voor haar opleiding onderwijsassistent bedacht, samen met medestudenten van het Friesland College. Ze kijkt nu toe hoe de kinderen van elkaar leren, zo nu en dan helpt ze een clubje verder op weg. Lieneke heeft zelf niet zoveel met techniek, maar dat hoeft ook niet.
"Ik weet net het noodzakelijke van de robots, mijn rol ligt vooral in de didactische begeleiding. Ik moedig de kinderen aan om samen te werken, want met elkaar weten ze meer dan in hun eentje. En ik wijs ze erop dat ze de problemen die ze tegenkomen het beste in stukjes kunnen hakken om tot een oplossing te komen. Zo verzinnen ze zelf hele creatieve manieren voor de uitvoering."

Gebrek aan techneuten
"Vroeger sloopte je als kind een oude radio om te zien hoe die in elkaar zat, of je sleutelde eindeloos aan fietsen en brommers", vertelt Jan Bos van JB Besturingstechniek uit Wolvega, die langs de kant het gekrioel belangstellend volgt. "Tegenwoordig komen jongeren niet meer vanzelfsprekend met techniek in aanraking. Dus kiezen ze ook niet zo snel voor een technische opleiding, terwijl we juist groot gebrek hebben aan techneuten."

Bos steunt daarom met andere bedrijven het programmeerproject van het Friesland College en Comprix. Kwestie van gedeeld belang: "Tussen deze kinderen zitten onze werknemers van de toekomst." Ook Trendship, het noordelijke platform voor innovatie, legt geld bij. De twee scholen in Oosterwolde vormen de voorhoede van het programmeerproject; in de loop van het schooljaar wordt het verder uitgerold over de Comprixscholen in Opsterland en de beide Stellingwerven.

Meccano-bouwdozen
Het oorspronkelijke idee voor het programmeeronderwijs ontstond langs de lijn van het voetbalveld, waar docent pedagogiek Jos Linneman van het Friesland College en Jan Nijboer, schoolhoofd in Langezwaag, elkaar wekelijks ontmoeten. De twee delen behalve voetbal een passie voor techniek. "Wij stammen zelf nog uit de tijd van de Meccano-bouwdozen", aldus Nijboer. "Maar dat is niet meer. Tegenwoordig bestaat techniek uit elektronica in afgesloten doosjes. Voor kinderen valt daar niet veel aan te ontdekken. En een uurtje techniekonderwijs in de week is te weinig om de interesse aan te wakkeren."

De meeste leerkrachten in het basisonderwijs hebben ook geen affiniteit met techniek, weet Linneman. "En ze hebben er domweg geen tijd voor. Zo kwamen we op het idee om de onderwijsassistent de leemte te laten opvullen."

Docententekort
Zo snijdt het mes van het programmeeronderwijs aan verschillende kanten, maakt Sjoerd Bonnema van Comprix duidelijk. "Het docententekort dwingt ons om over nieuwe vormen van organisatie na te denken. Onderwijsassistenten kunnen daaraan bijdragen, zeker als zij inhoudelijk iets unieks kunnen toevoegen aan het onderwijsaanbod."

Ook voor het Friesland College opent de samenwerking met het basisonderwijs nieuwe deuren, zegt opleidingsmanager Peter Postma. "Dit project werkt als een vliegwiel voor het praktijkgestuurd leren. En niet alleen voor de onderwijsstudenten. De lego-robots zijn bedacht en ontwikkeld door onze studenten creatieve techniek van de opleiding D'Drive. Inmiddels werken ze aan een drone die kinderen kunnen programmeren om pakketjes mee te bezorgen."