Google is met een trailer in Leeuwarden om de online kennis van ondernemers op te vijzelen met een aantal workshops en komt ook langs op scholen. Op het Friesland College had Tailleur een dag lang een lokaal in Triangel tot z’n beschikking om studenten bij te praten over zaken als veilig surfen, het beveiligen van een website, een site slim inrichten voor klanten en maximaal zichtbaar zijn in zoekmachines.
En ja, dan zijn er ook voor mbo’ers in de ICT nog best handige tips. Want het is zaak om op internet altijd alert te zijn, op bijvoorbeeld gevalletjes van phishing op zoek naar wachtwoorden. Iedereen kent de nepmailtjes over verlopen pasjes van de bank en negeert ze ook, maar let altijd op details. Op het verschil tussen www.google.com en www.g00gle.com bijvoorbeeld… Voor je ’t weet, trap je in een val. ‘Dus: check alles. En bij twijfel: doe het niet…’
Google weet veel
Indruk maakt de gastdocent met het lijstje dat hij onder zijn instellingen op Google tevoorschijn tovert, met alle informatie die in Chrome over hem is opgeslagen. Zeker dertig kenmerken van hem staan erop, onder meer door cookies maar ook zijn surfgedrag. ‘Alles is verzameld met de vermelding dat Google zo geschikte advertenties voor mij kan vinden’, zegt Tailleur. ‘Maar wil ik dat wel?’
Bedrijven als Facebook en Google brengen de vraag positief, met de vermelding dat ze je dan beter op maat kunnen bedienen. ‘Dat klopt ook’, zegt Tailleur. ‘Maar als je dat ‘scary’ vindt, kun je ‘t onder je instellingen uitzetten.’
Heel wat studenten duiken nieuwsgierig in hun mobiel. Maar is het niet gek dat zo’n waarschuwing juist komt van een gastdocent namens Google? ‘Het bedrijf staat op het gebied van privacy flink onder vuur’, reageert Tailleur op deze vraag van een kritische student. ‘Google reageert liever proactief dan in de verdediging, dus we wijzen mensen er graag op dat ze zelf een keuze hebben.’