Friesland College Friesland College Friesland College

Jaarverslag 2020: Een verslag van een bijzonder jaar

30 juni 2021

In veel opzichten was 2020 een bijzonder jaar, waarin we vaak stonden voor nieuwe uitdagingen. In maart werd Nederland hard geconfronteerd met de coronacrisis en de gevolgen hiervan, in de hele samenleving en ook in het onderwijs. Door de maatregelen om de opmars van het virus te stuiten, viel veel praktijk weg. We moesten snel zoeken naar alternatieven, voor ons mbo dat zo sterk is gericht op ervaring in of uit die praktijk.

Ook in het onderwijs stonden we vaak voor puzzels, omdat we studenten geregeld weinig tot niet in de gebouwen konden ontvangen en snel over moesten naar online onderwijs. Hierin zijn we in korte tijd goed geslaagd. In de loop van het jaar deden we hierin verder ervaring op, onder meer door feedback van studenten. Zo konden we groeien in deze vorm van onderwijs. Ook onze collega’s bij ondersteunende diensten vonden steeds beter hun weg in online werken.

Het was dus een leerzaam jaar. Maar prettig? Nee, zeker niet… We moesten vaak anticiperen op nieuwe ontwikkelingen, die elkaar razendsnel opvolgden. Docenten en eigenlijk alle medewerkers misten het contact, onderling en met studenten. Heel wat studenten kregen moeite met het vasthouden van hun motivatie, zeker als de vaart door allerlei tegenslagen wat uit hun opleiding ging. Dat was onder meer te merken aan het toenemend aantal vragen naar extra begeleiding.

Toch zijn we dankzij een grote betrokkenheid en inzet van alle medewerkers goed door dit jaar gekomen. We kwamen ook vooruit, door creatieve routes en soms ook gewoon hard doorzetten.

Daarom presenteren we met trots dit jaarverslag, als verslag van een veelbewogen jaar. Wij wensen u veel leesplezier toe bij het doornemen van dit jaarverslag. En … houden ons aanbevolen voor opmerkingen en tips om ons onderwijs nog mooier te maken.

Vriendelijke groet,

Carlo Segers en Frank van Hout