‘’Ik besteed veel aandacht aan verbinding. Principes als: ‘Contact voor contract’ of ‘Relatie voor prestatie’, daar geloof ik heilig in. Je bereikt pas iets als er een gezamenlijke bereidheid is om ergens aan te beginnen. Die gezamenlijkheid begint bij een oprechte ontmoeting. Dat geldt voor mij als leider van een school, maar dat geldt ook voor de docent met zijn / haar studenten. Ik vind dat mijn werkdag alleen maar interessanter wordt als ik echt in contact sta met mensen.’’ Wat begon met een vraag voor drie maanden ontwikkelde zich in een opdracht van ruim twee jaar voor Dimphy Peters. Dimphy is directeur van de school van Commercie en Dienstverlening. Ze leerde het Friesland College al eerder kennen toen ze er werkte voor MBO Life Sciences."
2021 was het jaar waar we nog midden in de pandemie leefden en we dus vooral veel op afstand werkten. Dat kan een opgave zijn, want waar Wi-Fi zorgt voor stabiel internet (als het mee zit), is ‘verbinding’ van mens tot mens toch echt iets anders. Dimphy: ‘’De eerste weken ben ik nauwelijks op locatie geweest, waardoor ik veel collega’s heb leren kennen via een scherm. Ik leerde in die periode dat samenwerken en verbinding maken heel goed kan op afstand. Maar in elkaars fysieke nabijheid zijn is toch wel ideaal om diepgaandere verbinding te maken. Elkaar in het geheel zien helpt in ervaren wat iemand bezighoudt, in en buiten het werk.
‘Persoonlijk leiderschap en continu leren is wat mij drijft’. Zo word ik zelf ook heel blij als ik iets nieuws leer. ‘Als we allemaal bereid zijn om iedere dag iets te leren, vanuit een ander perspectief te kijken, dan komt het wel goed met de wereld’. Dat draag ik uit als persoon, dat dragen wij uit als school. Leren begint bij luisteren. En dan bedoel ik niet zozeer luisteren om argumenten te horen om vervolgens je eigen punt te maken. De echte uitdaging zit in mijn beleving in luisteren vanuit je hart, waarbij het gaat om aandacht geven aan waar een persoon vandaan komt. Wanneer je zonder oordeel kunt aansluiten bij ieders onderliggende drijfveren en mogelijke onzekerheden, merk je vaak dat argumenten of gelijk krijgen er helemaal niet meer toe doen. Dan ontstaat er ‘als vanzelf’ de ruimte om tot een gezamenlijke oplossing te komen. In een context van een school, waarin het vaak alles tegelijkertijd en altijd maar rennen is, is het soms lastig om stil te staan en situaties te doorvoelen. Ik weet dus ook dat ik er niet altijd in slaag alles met de grootst mogelijke rust en aandacht te doen. Maar ik ben ervan overtuigd dat je met rust en compassie het verschil maakt en daar ga ik voor.’’
Dimphy woont in Amsterdam en reist regelmatig naar Friesland. Vol enthousiasme: ‘’Het paarse hart, daar voel ik me erg aan verbonden: voor mij staat het voor het verbindende, ontwikkelingsgerichte en innovatieve karakter van onze school. Dat past een op een bij hoe ik naar de wereld kijk. Het paarse hart zit daarom onlosmakelijk in mij, waar ik ook ga of sta.”