Feestelijke opening nieuwe praktijkroute Friesland College | Friesland College

Feestelijke opening nieuwe praktijkroute Friesland College

Geplaatst op 19 juli 2017

Het weer sloot perfect aan bij de feestelijke start van een bijzondere, nieuwe praktijkroute van het Friesland College met bedrijven in de creatieve industrie in heel Noord-Nederland. Het was zonnig in Leeuwarden. En de route biedt mooie vooruitzichten. “Hierin leren studenten door echte opdrachten en echte feedback”, aldus Gerrit-Jan Riemersma, projectmanager grafisch bij Kweekvijver Noord.

De digitale wereld verandert continu. Die dynamiek stelt hoge eisen aan medewerkers die steeds moeten aansluiten bij een nieuwe actualiteit. Dit geldt ook al voor mbo-studenten. Het Friesland College leidt studenten dan ook graag op ín de praktijk, om studenten kennis en vaardigheden van nu bij te brengen.

Samen met de Creatieve Marketing Group (CMG) heeft D’Drive, school van het Friesland College, hiervoor een carrousel opgezet met vooraanstaande bedrijven in de creatieve industrie. Hier kunnen D’Drive-studenten leren door mee te werken aan de actuele praktijkopdrachten binnen die bedrijven en te leren in workshops die hierop aansluiten.  

Leuker
Iris Dijkstra (21), student mediavormgeving, is ontzettend blij met deze praktijkroute. “Ik leer meer en beter in de praktijk en het is op deze manier veel leuker. Ook vind ik dat er meer diepgang zit in leren op deze manier.” Iris zat in de pilot van de praktijkroute bij Kweekvijver Noord (KVN), dat tegenwoordig onderdeel is van CMG.

Begeleiders bij KVN zijn ook erg positief over de praktijkroute. Gerrit-Jan Riemersma: “Dit is fijn voor studenten, die vinden dat ze op school niks leren. Het is mooi dat het Friesland College iets doet met dit geluid en zoekt naar mogelijkheden die aansluiten bij deze tijd en de vraag van studenten en bedrijven.”

Samenwerken
CMG-directeur René de Vries en Frank van Hout, bestuurslid van het Friesland College, tekenden de overeenkomst bij CMG in Leeuwarden. Frank van Hout: “Als mensen spreken over onderwijs en arbeidsmarkt, hoor je vaak de term ‘aansluiten’. Dat betekent dat je van verschillende kanten komt en elkaars ergens treft. Ik vervang ‘aansluiten’ graag door ‘samenwerken’. Als je samenwerkt, kun je inspelen op een wereld die steeds sneller verandert.”

Bij de start van de praktijkroute gaat het vooral om studenten die een opleiding volgen in mediavormgeving, games, event, audiovisueel of applicatieontwikkeling. De doelstelling is dat binnen een jaar honderd mbo-studenten de kans krijgen om zich met deze aanpak te ontwikkelen. De eerste tien studenten zijn inmiddels op reis met de deelnemende bedrijven.

Hiernaast is het doel om binnen een jaar een netwerk te vormen van minimaal vijftig bedrijven in heel Noord-Nederland. Het gaat  om grote en kleine bedrijven die actief zijn binnen de media, ICT en/of gaming industrie. Nu zitten nu bedrijven als Grendel Games, Dekker Creatieve Media & Druk, Coolminds, Vrendle, BIG ID, NoardCode (allen Leeuwarden), VRROOM, Wild Sea (Groningen), Brainstud (Zwolle) en Mediasoep (Joure)  in de praktijkroute.