“Ga jij ook op vakantie?” Het is een vraag die het hele jaar door gesteld kan worden. Afgelopen woensdag werd het Atrium van het Friesland College daarom omgetoverd tot één groot reisbureau. Tijdens de FC-vakantiebeurs adviseerden en inspireerden studenten van de opleiding Toerisme zo’n 500 bezoekers op het gebied van vakantie en de wereldse mogelijkheden. Canada, Nieuw-Zeeland en het Midden Oosten? Er kwam van alles aan bod…
Tien weken lang dompelden de studenten zich onder in informatie over een land naar keuze. Met een excursie naar de jaarlijkse vakantiebeurs in Utrecht als inspiratie gingen zij aan de slag met de verschillende opdrachten. Hierin gaven de derdejaars studenten de leiding aan eerstejaars. Als een écht team verdiepten zij zich in wat de verschillende landen vakantiegangers te bieden hebben. Wat zijn de mooiste locaties? Wat is een geschikt hotel? En waar moet je rekening mee houden?
Sommige studenten zochten het dichterbij huis en waren in de praktijk bezig geweest. Zij mochten gedurende het project aan de slag bij Veenstra Reizen, het Andere Museum of het WestCord WTC hotel.
In het hotel mochten de studenten meewerken in verschillende shifts. Zo verzorgden zij het ontbijt, gingen aan de slag in de front office of draaiden mee in het gereedmaken van kamers. Want hoe leer je een bedrijf beter kennen dan in de praktijk? Tijdens de FC-vakantiebeurs mochten deze studenten al deze inspiratie omzetten in een concept voor een nieuw WestCord Hotel. Van de locatie en uitstraling tot aan de prijzen en facilitaire diensten, ofwel het complete plaatje.
De studenten stonden voor de uitdaging om bezoekers zo enthousiast te krijgen, dat zij daar hun begeerde stemmen uitgaven. Want ondanks alle gezelligheid was deze FC-Vakantiebeurs ook een wedstrijd. De bezoekers kregen bij binnenkomst drie muntjes. Die konden zij inzetten om te stemmen op de mooiste stand (derde plaats), de beste gastvrijheid (tweede plaats) of het beste adviesgesprek (eerste plaats). Met als grote prijs een overnachting in het WTC-hotel!
Met wel 33 stands was dat geen makkelijke taak. Maar dat hield de teams niet tegen om alles uit de kast te trekken. Met grote teddyberen, lokale hapjes, vlaggetjes en souvenirs stonden de stands geheel in het teken van het gekozen land. Maar het draaide vooral om de adviesgesprekken.
Aan de hand van vooraf bedachte vragen – en uiteraard ook vragen uit pure interesse – werden de studenten uitgedaagd om zich van hun beste kant te laten zien. De eerstejaars als adviseurs en de derdejaars in hun rol als leidinggevende. Net als in een echte situatie, waarbij de consument één reisbureau kan kiezen, was er maar één groepje dat de grote winnaar kon zijn. En deze winst was voor het team dat álles wist van Bonaire. In combinatie met een prachtige stand én een vrolijke glimlach wonnen zij de overnachting in het WTC-hotel. De kers op de taart!