Onze gebouwen zijn door de situatie rondom Corona gesloten. Daarom worden intakegesprekken en aanmeldingen telefonisch behandeld. Na aanmelden word je z.s.m. gebeld.

FAQ > Aanpak Corona MBO Raad >
Friesland College Friesland College Friesland College

Digitaal welkom thuis voor onze ‘Go for Africa-studenten’

30 maart 2020
Ze zijn weer terug; de zes studenten en drie docenten van het Friesland College die ruim een maand in Afrika aan allerlei projecten werkten. Weliswaar eerder dan gepland vanwege het coronavirus, maar ze zijn een onvergetelijke ervaring rijker en van waarde geweest op plekken waar hun hulp goed kon worden gebruikt. In een online groepschat deelden ze vorige week voor het eerst hun verhaal met alle betrokken medewerkers van het Friesland College.

Begin februari vertrokken Leon de Wit, Wout Spaargaren, Watze Hoekstra, Jelte Kamstra, Sipke Bakker en Dylan van der Weide in auto’s voor een drie weken durende reis naar Gambia en Senegal. Ze gingen dit avontuur tegemoet met docenten Sem Westerhuis, Bert van der Veen en oud-collega Rink Slotema en deelnemers van andere roc’s. “De reis alleen al was een unieke ervaring”, vertelt Dylan. “Marokko is me daarvan het meest bijgebleven. Dat is zo’n mooi land, wat een uitzicht heb je daar.”

Go for Africa
De studenten werkten in groepjes aan verschillende projecten, voor hun stage ‘Go for Africa’. Zo hebben Dylan en Wout op een school een praktijklokaal voor elektrotechniek ingericht. “We hebben ons beziggehouden met huisinstallatietechniek. Gelukkig is het lokaal wel afgekomen, voordat we weg moesten. De opening van het praktijklokaal zal me altijd bijblijven”, vertelt Dylan. “Ik had echt zin om de leerlingen ook nog les te geven, want het waren echt leuke kerels. Ik vond het oprecht heel jammer dat we daar niet aan toe zijn gekomen”, vertelt Wout.

De andere FC-studenten hebben nog wel lessen gegeven, zoals Leon in Senegal. “De leerlingen waren heel leergierig. Ze wilden graag leren over de elektrische systemen van een auto. Het was mooi om te zien hoe geconcentreerd ze bezig waren.” Ook Jelte gaf lessen elektrotechniek: “Dat ging verbazingwekkend goed.”

Watze en Sipke stonden soms voor een klas van wel zestig man. “We deden praktische opdrachten met ze in groepjes van vijf, want meer kun je niet hebben. De jongens moesten voor hun examen een krukas opmeten. Daar kwamen dan heel andere waardes uit en dan kom je tot de conclusie dat ze niet weten hoe een schuifmaat werkt. Dat leg je ze dan uit”, vertelt Watze.

Terug naar Nederland
Na ruim een maand kregen de studenten bericht dat ze terug naar Nederland moesten, terwijl ze eigenlijk nog drie weken zouden blijven. “We kregen wel het een en ander mee over het coronavirus, maar we beleefden het niet zo. Weer terug in Nederland kreeg ik pas echt in de gaten hoe het zat”, vertelt Wout. Gezien de ontwikkelingen zijn de studenten en docenten blij dat ze weer in Nederland zijn, ook al duurde de terugreis een dag langer door gecancelde vluchten.

Gerard Eilert, directeur van de School voor Techniek & Technologie van het Friesland College heet de studenten en medewerkers van harte welkom. Er werd al gauw een welkomstbloemetje naar de jongens gestuurd, maar Eilert benadrukte ook nog eens in de chat: “We zijn ontzettend blij dat jullie weer gezond terug zijn, want we vonden het wel even spannend.”

Goed onderwijs
De studenten spreken van een onvergetelijke ervaring die ze iedereen aanraden. “Ik heb geleerd om te gaan met mensen die een heel andere taal spreken. En hoe je op gedrag van andere mensen kunt en moet reageren”, vertelt Wout. Dylan: “Je leert heel veel van dit project en je wordt er zelf ook niet minder van. Leon: “Wij hebben hier best wel goed onderwijs. Het verschil tussen Senegal en Nederland is heel groot. Leraren daar weten weinig van praktijk, alleen van de theorie. Dus wij mogen blij zijn dat we goed onderwijs hebben.”