Zo'n 1000 ton aan zout moet er in kunnen, voor strooiwagens in de winter. En dan ook nog een stalling voor zes vrachtwagens én zes terreinwagens met een werkplaats én acht flexwerkplekken plus een overlegruimte, dus dit wegensteunpunt bij Quatrebras wordt een flink gebouw. Dat is al mooi. 'Leuk om er later nog eens langs te rijden', zeggen de studenten.
Tempo
Het duurt vast even voor het gebouw echt staat. Maar de studenten hebben er flink het tempo in, want voor de kerstvakantie moet het voorstel voor een voorlopig ontwerp naar de provincie. Ze zijn er dan ook fulltime mee bezig, nu en in de komende weken.
Landelijke wedstrijd
Bovendien: de opdracht is onderdeel van de landelijke wedstrijd Slim Circulair, die duurzaamheid in de bouw wil bevorderen. Belangrijk in de beoordeling van ingediende projecten is dat ze toepasbaar, innovatief en slim zijn met zo veel mogelijk hergebruikt materiaal. Verder moet een gebouw onder meer energieneutraal zijn en eventueel snel uit te breiden, als het te krap wordt.
Uitdagend
Tja, dan komt er dus van alles aan de orde. Want het gaat niet alleen om een slim ontwerp, maar ook om keuzes in de bouwmaterialen, de inrichting van de omgeving met groen, installatietechniek, bouwfysica en constructie met alle kennis die je dan nodig hebt. En dat maakt zo'n opdracht uitdagend, zeggen de studenten.
Zie ook: