Friesland College Friesland College Friesland College
Leidinggevende travel & hospitality

Leidinggevende travel & hospitality

Leidinggevende travel & hospitality

Leidinggevende travel & hospitality Niveau 4 - bol

Toeristische trends & kansen; jij ziet ze!

Wist je dat steeds meer Nederlandse toeristen kiezen voor een vakantiebestemming op plekken die nog niet door het massatoerisme zijn ontdekt? Bijvoorbeeld Calabrië (Italië) en Costa de Huelva (Spanje). En wist je dat de komende jaren een flinke groei wordt verwacht van toeristen uit Rusland en Brazilië die naar ons land komen?

Als je leiding wilt geven in de travel- en hospitalitybranche, kan het straks jouw taak zijn om dergelijke toeristische trends te vertalen naar commerciële kansen. Dat is super uitdagend natuurlijk. Maar je bent niet alleen trendwatcher. Samen met je collega’s werk je er keihard aan dat het in jullie reisbureau, hotel of vakantiepark allemaal op rolletjes loopt. 

Je hebt afwisselend en verantwoordelijk werk: je coördineert en geeft leiding aan medewerkers in de toeristische branche. Jouw werk in de toeristische sector kan ook een kantoorbaan zijn in een reisbureau of bij een callcenter van een grote touroperator. Ben jij ondernemend, flexibel, commercieel en heb je een servicegerichte houding? Dan ben jij de toekomstige leidinggevende die wij zoeken! 

Jouw toekomst

Wat houdt het beroep in?

Als Leidinggevende travel & hospitality heb je afwisselend en verantwoordelijk werk. Je coördineert en geeft leiding aan medewerkers in de toeristische branche. Daarbij ben je verantwoordelijk voor de uitvoering van de werkzaamheden op je afdeling of vestiging. Ook ben je de schakel tussen personeel en management en zorg je voor de kwaliteit en voortgang van de werkzaamheden. En je bent er verantwoordelijk voor dat klanten tevreden zijn en commerciële doelen gehaald en voorschriften nageleefd worden. Tot slot en bovenal: jij bent degene die voor goede sfeer zorgt.

Waar kun je werken?

Met deze opleiding kun je in binnen- en buitenland aan de slag bij veel verschillende bedrijven, zoals:

  • hotels
  • reisorganisaties
  • touroperators
  • VVV-kantoren
  • ticketoffices
  • luchthavens
  • campings
  • resorts
  • bungalowparken
  • cruisemaatschappijen
  • recepties
  • frontoffices

Deze video is afkomstig van SBB (Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven) en geeft een algemene indruk van de praktijk en het werkveld.

Praktische informatie

Bij ons leer je praktijkgestuurd. Kom je in de praktijk iets tegen waar je meer over wilt of moet weten, dan ga je daar op school mee aan de slag. Je leert dus door te doen.

Samen met je studieloopbaanbegeleider kijk je regelmatig terug op wat je al geleerd hebt en wat je nog moet leren. Je stelt op deze manier jouw leertraject samen, zodat je aan het eind van je traject voldoet aan de eisen voor het mbo-diploma. Vanuit het bedrijf krijg je een begeleider toegewezen.

Hoe leer je?

Bol (school en stage)

Als je kiest voor de beroepsopleidende leerweg (bol), dan krijg je les in leereenheden. Dit houdt in dat je iedere vijf of tien weken bezig met een nieuwe praktijkopdracht. Je volgt ondersteunende lessen en gebruikt verschillende bronnen om je resultaat op te leveren. Het tempo is hoog en de uitdaging groot. Alle praktijkopdrachten zijn vormgegeven met regionale bedrijven en instellingen. Je bent dus goed voorbereid op de arbeidsmarkt!

Je krijgt drie jaar theorie- en praktijkles op niveau 4. Voor studenten met een niveau 3-diploma is het mogelijk om in één jaar niveau 4 te halen. 

Binnen deze periode loop je twee stages van 15 tot 20 twintig weken. Dit kan in Nederland of in het (verre) buitenland.

Meer informatie over hoe je leert bij het Friesland College

Wat leer je?

Beroepsgerichte onderdelen:
Tijdens de opleiding leer je wat gastvrijheid en klantgerichtheid inhoudt en hoe je je gasten goed informeert en adviseert. Daarnaast kom je te weten hoe je anderen motiveert en stimuleert, waarbij jij je eigen leiderschapsstijl ontwikkelt. Dit doen we door jou in verschillende omgevingen te laten leidinggeven aan collega-studenten.

We werken samen met jou aan je persoonlijke ontwikkeling: hoe word jij de leidinggevende van de toekomst? Vanaf de start van de opleiding werk je aan kortdurende projecten en thema’s. In het eerste leerjaar gaat het om beroepenoriëntatie binnen de sector toerisme. Op themadagen komt alle opgedane kennis uit de lessen samen om een thema succesvol af te kunnen ronden. Je leert presenteren, samenwerken, leidinggeven, verkopen, klachten afhandelen en alle verder voorkomende werkzaamheden in de toeristische branche.

Al vanaf het eerste jaar ben je bezig met leidinggeven en ondernemen. Later in de opleiding neem je steeds meer de rol van leidinggevende op je en stuur je groepen studenten aan tijdens themadagen. Ook maak je begrotingen en schrijf je managementplannen.

Algemene vakken:
Management, economie, rekenen, Nederlands, productkennis en topografie

Vreemde talen:
Engels, Frans, Duits en Spaans.

Doorleren

Mbo
Luchtvaartdienstverlener (niveau 4)

Hbo
Tourism Management
Hoger Hotel Onderwijs
Vrijetijdsmanagement

Toelating

Om toegelaten te worden tot deze mbo-opleiding moet je aan een aantal voorwaarden voldoen.

Alle studenten travel & hospitality beginnen met een basisjaar op niveau 3 of 4.

Meer informatie over toelating

Kosten

Een deel van je opleiding wordt door de overheid betaald, maar je moet soms ook dingen zelf betalen. We hebben alle informatie over de kosten van je opleiding verzameld.

Extra kosten:
€ 650,-/€ 700,- per jaar

Meer informatie over opleidingskosten

Studie in cijfers

Studie in Cijfers geeft objectieve informatie over deze opleiding en de kansen van deze opleiding op de arbeidsmarkt, daarnaast vergelijkt het de opleiding met de landelijke cijfers.

Bekijk de Studie in Cijfers van deze opleiding >

Deel deze pagina via

Kijk voor aanmelden en de actuele informatie op Frieslandcollege.nl